Свети Теофан Затворник - О замкама противника спасења

Као што музички инструмент навију и он сам свира одређену пјесму, тако ђаво у души навије маштање, па се онда повуче и посматра. А маштање само тече и тече. Када се оконча, ђаво прилази и труди се да га поново покрене, па се опет повуче и посматра, како би своје маштање привукао са неке друге стране. И не одустаје док то не оствари. Сво његово занимање састоји се у томе. Када се приликом маштања појави покрет страсти, он прилази и ради на томе да човјека заведе и измами саосјећање или чак сагласност, била она потпуна или непотпуна. Ако у томе успије, он даље учи како да се оно што је замишљено спроведе у дјело. И ни за трен не испушта душу из вида, нити прекида са ковањем својих злих планова против ње.

Ђаво човјека обмањује само до тренутка његовог пристајања, а онда га оставља да посао доврши сам – што овај и чини, тако да представља јединог кривца, док ђаво остаје по страни. Дивно, зар не?

Ђаво непрестано покушава да упрља срце својим нечистотама – и успјева да га затрпа гомилом греховних помисли, а неријетко и осјећања. То се догађа са човјеком који спава, када изостане пажња. Чим се пробудиш и то примјетиш, треба истога часа све да очистиш, како ни трага не би остало. Чиме? Именом Господа Исуса, Коме је лопата у руци Његовој. Дршка те лопате је – скрушено покајање и ријешеност да се ђавоље смицалице убудуће не преспавају непажњом. Рука која ту лопату узима је – вјера са надом да нас Господ неће оставити. Покретач дијела је – ревност. Његова подршка и основ је – одсуство самосажаљења. Наоружан свим овим сиђи у срце и тамо све очисти. Не одустај од посла све док не остане ни једно зрнце прашине ђавоље.

Одломци из књиге Светог Теофана Затворника – Речник хришћанског опитног живота